The Media Monitoring Project Zimbabwe

Monday October 24th – Sunday October 30th 2005 

Weekly Media Update 2005-41

 

CONTENTS

 

1. GENERAL COMMENT

2. MDC SPLIT AND THE SENATORIAL POLL

3. MONETARY POLICY AND ECONOMIC MAYHEM
 

1. General comment

 

THIS week the private media revealed that politically motivated violence, a hallmark of the country’s electoral process, had erupted in some parts of the country ahead of the November 26 Senate elections. These media recorded two incidents in the three stories they carried on political violence. The stories named ZANU PF activists and members of the military as being responsible for the violence, while their victims ranged from supporters of the opposition MDC to members of the public and civic society. 

 

For example, Studio 7 (27/10) and the Zimbabwe Independent (28/10) reported that war veterans and ZANU PF supporters had severely assaulted five researchers from the Mass Public Opinion Institute of Zimbabwe who were conducting research on democracy in Beatrice. 

Zimbabwe Lawyers For Human Rights, which is assisting the five victims lodge a complaint with the police and government, confirmed the incident saying the five were accused of “acting against national interests”. The human rights watchdog also revealed that a “soldier” in “full military uniform” also took part in beating the researchers.

 

The involvement of a member of the military in the assault was not isolated. 

The Independent reported in another incident that “soldiers” had assaulted “15 Budiriro residents” when they indiscriminately beat up people in the suburb.  

One of the victims claimed that his assailants threatened him with death if he continued supporting the MDC, while another alleged that he was beaten up for wearing an opposition party T-shirt.

Two weeks ago SW Radio Africa (17/10) reported on another case of vicitimisation of Budiriro residents by soldiers. 

 

However, police spokesman Wayne Bvudzijena was quoted in the Independent expressing ignorance of the incidents saying if the victims did not report the cases “then we (the police) don’t know anything about it”. However, one of the victims belied Bvudzijena’s claims saying, “he reported the case to the police” but “was chased away”. 

 

Typically, the government media ignored these incidents and only reported on the intra-party violence in the MDC, sparked by the nomination of three opposition candidates in Gweru aligned to one of the warring groups in the party (ZTV, 24/10, 8pm; The Herald and Chronicle, 25/10). The Chronicle (26/10) then used this single incident of MDC violence to make wild and unsubstantiated claims against the party claiming that “the same MDC youths that unleashed violence” outside the Gweru nomination court “have in the past caused mayhem in different towns where they have destroyed property worth billions of dollars”.

 

 

2. MDC Split and the Senatorial poll 

 

WITH less than a month before the Senate election, the media still contained precious little information on the mechanics of conducting the poll. Instead, they remained distracted for the fourth consecutive week by the split in the opposition MDC arising from differences on whether or not to contest the election.

 

The media carried 103 stories on the rift within the MDC, 38 of which appeared in government papers and 28 in the private Press, while ZBH aired 22 reports (ZTV 11, Power FM six, Radio Zimbabwe five) and Studio 7 broadcast the remaining 15.

But like their coverage in previous weeks, the official media dodged making a fair and informed analysis of the root causes of the fractures within the opposition. They continued to capitalise on the development, using it as a platform to further discredit the MDC’s anti-poll faction – led by party leader Morgan Tsvangirai – as dishonourable, undemocratic and in the minority.

 

They reinforced this by amplifying claims by Tsvangirai’s rivals that the opposition leader had “wilfully” violated the MDC constitution by unilaterally overruling the party’s National Executive Council (NEC)’s decision to participate.

The government media’s calculated bias was summed up by The Herald’s misleading headline (25/10), MDC endorses poll, which misrepresented the nomination of MDC candidates in 26 constituencies as signifying the party’s approval of the elections. The story even expanded on this distortion by selectively interpreting the fielding of the candidates by the “pro-participation lobby”, led by the party’s secretary-general, Welshman Ncube, as evidence that the group had “prevailed” over Tsvangirai.

 

But they evaded addressing the circumstances and criteria in which the pro-election group had selected the candidates, the constitutionality of their nomination, or the identity of the MDC officials who sanctioned their selection. It was little wonder therefore that the paper did not bother to follow up claims by Tsvangirai’s spokesman, William Bango, that the nominated MDC contestants had not “followed” the party’s “traditional candidate selection procedures”.

 

Instead, the official media continued to present the candidates’ nomination as the harbinger of Tsvangirai’s downfall. It even suggested that the number of the MDC candidates could have been higher were it not for “allegations of intimidation and violence against those who sought to lodge their papers with the nomination courts” in Mashonaland East, Central and Manicaland. Not a single case was given as evidence.

Despite this, however, the government Press carried six editorials and opinion pieces predicting Tsvangirai’s demise.

 

ZBH adopted a more generally anti-MDC stance in its coverage of the divisions in the party, restraining itself from specifically targeting Tsvangirai.  This was illustrated by ZTV (24/10, 8pm) whose reporter, Dorothy Mavolwane, simplistically portrayed the party as the only ones against the poll. Said Mavolwane: “While Zimbabweans across the social and political spectrum agree on the importance of having a bicameral legislative system, the…MDC has failed to field candidates in some provinces due to internal squabbles.”
 

However, the observations contradicted earlier revelations by ZTV’s Media Watch programme (17/10), which portrayed members of the public as grossly ignorant about the Senate and its benefits.

The government media’s celebration of the MDC’s political gaffes, was also illustrated by their unquestioning coverage of allegations by Job Sikhala, MDC MP for St Mary’s, that the split was not about the Senate but a result of the scramble for funds the party had received from Ghana, Nigeria and Taiwan.

These media peddled and magnified the allegation as fact, including weaving conspiracies around it, while the government papers also used the claim as another weapon with which to malign Tsvangirai.

 

Without attempting to establish the truth of Sikhala’s claims, the government dailies (26/10) quoted Justice Minister Patrick Chinamasa saying government would institute an investigation into the matter under the Political Parties Finances Act because “Zimbabwe could not establish a stable democratic dispensation if foreigners continue meddling in its internal affairs…”
 

Although ZBH initially failed to report the funding allegation, it also peddled the matter as fact.  ZTV (25/10, 8pm) even distorted the issue by claiming that the “dirty money” was for the purpose of “thwarting” the Senatorial elections. Pro-government analysts such as Tafataona Mahoso as well as at least 22 members of the public were accessed to malign the MDC over the allegation.

Although at the end of the week The Herald (28/10) carried Ghana’s rebuttal of the funding allegation, it was buried deep inside Sikhala’s own retraction, which the paper however dismissed as driven by his party’s attempts to “stave off police investigations”. ZBH totally ignored Ghana’s denial.

 

The partisan nature in which ZBH covered the subject was reflected in its over dependence on ruling party voices as shown in Fig 1. All alternative voices merely echoed the government’s position on the senate poll and so were most of the opinions sourced from the ordinary members of the public. 

 

Fig 1 Voice distribution on ZBH  

	MDC
	ZANU PF
	Alternative 
	Ordinary People

	2
	10
	6
	22


 

Although the government Press sought comment from both MDC factions, it drowned Tsvangirai’s position in lengthy comments from the pro-participation faction. The voice distribution in the official Press is shown in Fig 2.

 
Fig 2 Sourcing pattern of the government Press
	MDC
	Zanu PF
	Govt
	Alternative
	Lawyer
	Police
	Foreign
	Electoral bodies

	42
	8
	5
	1
	4
	3
	6
	3


 

Notably, all legal experts were quoted questioning Tsvangirai’s leadership.

But while the government media seemed to relish reporting on the imperfections (real or imagined) in the MDC, it did not apply the same principles when reporting on ZANU PF or the electoral authorities’ preparations for the Senate.

 

For example, all of ZBH’s 12 campaign stories on ZANU PF were presented approvingly, while all the 14 stories it carried on administrative issues hardly lent transparency to the setting in which the authorities planned to conduct the polls. Most of the stories were bland official updates on the nomination of candidates by the nomination courts.

The five stories that the government papers published on the administration of the election were styled the same way. So were the three ZANU PF campaign stories they carried. 

 

The private media hardly carried any useful electoral material either. Besides a Studio 7 story (29/10) in which it quoted Electoral Institute of Southern Africa’s Dennis Kadima highlighting the irrelevance of a Senate in Zimbabwe, the rest of the six stories the private media carried merely regurgitated official pronouncements on the electoral preparations.

 

However, these media did maintain professional coverage of the MDC split. They continued to give a balanced picture of the cracks by fairly projecting the positions of both factions in the 43 stories they carried on the matter, 28 of which were carried by the private papers and 15 by Studio 7. Besides, the private Press carried 10 opinion pieces that usefully examined the crisis threatening the party.

 

Unlike the government media’s doomsday projections for the MDC, SW Radio Africa (26/10), The Financial Gazette and Studio 7 (27/10) reported that concerted efforts were being made by the feuding parties to patch up their differences and avert the party’s collapse. In fact, Studio 7 and the Zimbabwe Independent (28/10) reported that a meeting of the party’s top six aimed at reaching a compromise ended in a stalemate, although they agreed to stop issuing conflicting statements on the feud.

The government Press (28/10) also covered the meeting’s proceedings.

 

Studio 7 (25/10) also reported Tsvangirai’s group dismissing the nomination of candidates by its rival faction as unprocedural because they were not  “endorsed” by the National Executive Council (NEC) as required under the opposition party’s constitution. However, this was dismissed by the pro-election group, which maintained those nominated represented the party and would be funded from party coffers.

The station quoted Welshman Ncube defending the manner in which his group registered the candidates saying this was because the party’s formal route to select the contestants had been made “impossible” following Tsvangirai’s disregard of the NEC’s endorsement of the polls. The Gazette also reported the Tsvangirai faction as querying the authenticity of the MDC candidates saying some of them “were not party members”.  

 

The private media’s critical and balanced coverage of the MDC divisions as exemplified by the private papers was mirrored in their sourcing patterns. See Fig 3.      

 
Fig. 3 Voice distribution in the private Press

	MDC
	Zanu-PF
	Zanu (Ndonga)
	Police
	Alternative
	Ordinary people
	Electoral bodies
	Foreign

	23
	4
	1
	1
	16
	6
	2
	4


2. Monetary Policy and Economic Mayhem

 

THE government media’s status as unquestioning megaphones of government policies was illustrated by their timid follow-up coverage of the recent monetary policy review statement by Reserve Bank governor Gideon Gono. 

 

All eight of their stories consisted of passive endorsement for the measures. The Herald (24/10), for example, simply hailed the introduction of floating the local dollar against foreign currencies saying analysts believed the development could be the “lasting solution” to the country’s economic woes without discussing the confusion the policy had precipitated in the market.

 

As a result, it did not go beyond the chaos the policy pronouncement immediately triggered as reflected in its revelations showing that some banks started quoting the local currency at between $75 000 and $100 000 against the US dollar, while others still clung to the old official rate of US$1:Z$26 000. Neither would the paper (28/10) evaluate the economic prudence of Gono’s plans to introduce a new currency in a hype-inflationary environment characterised by acute shortages of fuel.

 

ZBH totally ignored analysing the implications of the monetary policy. In addition, it greatly underreported the economic crunch facing the country, devoting only nine stories to the matter (ZTV two, Power FM six and Radio Zimbabwe one). The stories were tit-bits that steered clear of reporting the continued shortage of fuel in the country and the fresh wave of price increases in commodity and service delivery.

The government Press, which only carried two piecemeal reports highlighting economic decline, also avoided reporting on the galloping cost of living.   

 

The papers’ reluctance to openly discuss the country’s economic crisis resulted in them relying on government voices in their reports. See Fig 4. 

 

Fig 4 Voice distribution in the government Press

	Government
	Business
	Professional
	Alternative
	Foreign

	10
	1
	4
	1
	1


 

Nonetheless, ZBH carried 54 reports showing that inadequate funding, shortage of farming inputs and equipment, skewed government policies, and poor producer prices for farmers, among other factors, would compromise the country’s capacity to feed itself and paralyse its ability to produce for the export market. However, the reports did not reconcile this reality with Gono’s expectations that Zimbabwe should not import food next year. 

 

Only the private media demonstrated some analytical capacity in the 17 stories (private Press, 14, and Studio 7, three) they carried on the monetary policy. 

The Independent reported that the floatation of the dollar had “hit serious operational difficulties” as bank officials felt there “wasn’t enough liquidity on the market to buy foreign currency at the new high rates”.

The paper also noted that banks, who had “cut their foreign currency departments or phased them out completely, were caught unawares by the new policy” and were busy reorganizing.

 

The Sunday Mirror reported that “uncertainty” had gripped the new system after the central bank “stepped in to stem skyrocketing exchange rates”, which had threatened to send the local currency plummeting by 340% against the major currencies. Bank officials told the paper that the Reserve Bank had ordered banks to trade at rates of about Z$60 000 against the US dollar because higher rates were  “unbearable for people and for government.”  The paper quoted analysts denouncing Gono’s intervention, saying it “defeats the whole purpose of having a market- determined exchange rate.”
 

Studio 7 (28/10), which first reported the story, expressed similar sentiments.

Apart from this, the private Press carried 12 other stories of economic decline that included increases in the price of basic commodities and transport fares.  

Ends//

 

The MEDIA UPDATE was produced and circulated by the Media Monitoring Project Zimbabwe, 15 Duthie Avenue, Alexandra Park, Harare, Tel/fax: 263 4 703702, E-mail: monitors@mmpz.org.zw
 
Feel free to write to MMPZ. We may not able to respond to everything but we will look at each message.  For previous MMPZ reports, and more information about the Project, please visit our website at http://www.mmpz.org.zw
